המקור תורני (ויקרא, במדבר). כונה "יום תרועה" (לכן תוקעים בשופר) וציין כנראה עבודה רוחנית לקראת תחילת השנה החקלאית. הוגדר כראש השנה והפך למועד מקודש של חשבון נפש וחזרה בתשובה רק בתקופת המשנה
מהשתלטות תורנית על החג: טקסים בניהול רב, שיחות "התחזקות", תשובה וגאולה. הדגשת קדושה ואמונה על חשבון המוטיב האזרחי, התעטפות בטלית לתקיעה בשופר. שיחות על בריאת העולם שלפי המסורת נברא בחג. ביסודי: לבדוק שאין השתלטות של סיפורי צדיקים על הנרטיב.
להציע למורה נושאי שיחה אלטרנטיביים או להתנדב לנהל דיון (מתאים לכל הגילאים בהתאמת שפה ואמצעים): למה מציינים תחנות כמו ראש שנה ויום הולדת? איזה הזדמנות זה מעניק לנו ואיך היו נראים החיים שלנו בלי זה? למה דווקא בתשרי, באמצע סתיו כשהכל עומד לנבול? על מה חושב האיכר בתקופה הזו? איזה חשבונות הוא עושה? מה הקשר בין זה לחשבון נפש? מה זה בכלל חשבון נפש? לדבר על חרטות ועל התחלות. לדבר על הדברים היפים שגילינו בשנה הקודמת ומה אנחנו מאחלים לעצמנו בשנה החדשה. לחזור למנהג של החלפת "שנות טובות" בין התלמידים, לנהל שיחה בשאלה "מה זו התחלה?" לבקש מתלמידים לספר על פעמים שבהן התחילו משהו חדש.
המקור תורני (ויקרא, במדבר). כונה "יום תרועה" (לכן תוקעים בשופר) וציין כנראה עבודה רוחנית לקראת תחילת השנה החקלאית. הוגדר כראש השנה והפך למועד מקודש של חשבון נפש וחזרה בתשובה רק בתקופת המשנה
מהשתלטות תורנית על החג: טקסים בניהול רב, שיחות "התחזקות", תשובה וגאולה. הדגשת קדושה ואמונה על חשבון המוטיב האזרחי, התעטפות בטלית לתקיעה בשופר. שיחות על בריאת העולם שלפי המסורת נברא בחג. ביסודי: לבדוק שאין השתלטות של סיפורי צדיקים על הנרטיב.
להציע למורה נושאי שיחה אלטרנטיביים או להתנדב לנהל דיון (מתאים לכל הגילאים בהתאמת שפה ואמצעים): למה מציינים תחנות כמו ראש שנה ויום הולדת? איזה הזדמנות זה מעניק לנו ואיך היו נראים החיים שלנו בלי זה? למה דווקא בתשרי, באמצע סתיו כשהכל עומד לנבול? על מה חושב האיכר בתקופה הזו? איזה חשבונות הוא עושה? מה הקשר בין זה לחשבון נפש? מה זה בכלל חשבון נפש? לדבר על חרטות ועל התחלות. לדבר על הדברים היפים שגילינו בשנה הקודמת ומה אנחנו מאחלים לעצמנו בשנה החדשה. לחזור למנהג של החלפת "שנות טובות" בין התלמידים, לנהל שיחה בשאלה "מה זו התחלה?" לבקש מתלמידים לספר על פעמים שבהן התחילו משהו חדש.