הורים ערים

אינדקס ערכים

ניתן לחפש לפי מילת מפתח

מקור\הסבר

משרד החינוך כמעט אינו כותב ספרי לימוד ומתיר לבתי הספר לבחור ספרים מתוך רשימה שהוא מאשר. עם זאת, ב-2012 הבין שר החינוך גדעון סער (הליכוד דאז), שספר האזרחות הוא פלטפורמה יעילה להטמעת אידאולוגיה. סער מינה איש ימין ליו"ר המזכירות הפדגוגית, פיטר את מפמ״ר אזרחות אדר כהן בשל עמדותיו הליברליות, והטיל על צוות ימני לשכתב את ספר הלימוד ולהחליף פרקים שנתפסו כשמאלנים. מ-2016, ספר הלימוד הנפוץ ביותר במקצוע האזרחות הוא הגרסה החדשה של ״להיות אזרחים בישראל״, שנכתב בפיקוח הדוק וייעוץ מדעי של אנשי פורום קהלת.

ממה להיזהר ולהימנע?

הספר מבצע הטיית תודעה ימנית מסוכנת, באופן גלוי וסמוי. הוא לא מזכיר את הכיבוש, את הקו הירוק, כמעט לא עוסק בערבים, מגנה את האקטיביזם השיפוטי של בית המשפט העליון, מבקר את סמכויות היועץ המשפטי לממשלה, מתאר בהקצנה את עילת הסבירות וכד׳ – כמעט כל עקרונות ההפיכה האנטי-דמוקרטית של ממשלת הימין הנוכחי מופיעים בספר ממנו לומדים תלמידי ישראל אזרחות כבר עשר שנים.

מה אפשר ורצוי לעשות

לבדוק מיד אם הספר מופיע ברשימת ספרי הלימוד של הכיתה. אם כן – להילחם נגד השימוש בספר. הוא אינו ספר חובה. לפעול מול כל הדרגים – ועד כיתה, מחנך, רכז אזרחות, הנהגת הורים, מנהל, לכתוב מכתבים. אם לא מצליחים, לא להסס להודיע למחנך כי הילדים שלכם ילמדו ממקורות חלופיים. למורה אסור להעניש תלמיד על עמדות ההורים, ובוודאי לא על העמדות והפרשנות האזרחית של התלמיד עצמו. ההורים חייבים להוות סמכות פדגוגית פעילה ולעומתית מול מורה המשתמש בספר זה.
למי שצריך עוד הסדר על הסכנה בספר – שלחו לו או לה את ההרצאה הקצרה והמטלטלת של יולי יבין:

שתפו:

מקור\הסבר

תקנות להסדרת התנהלות התלמידים בבית הספר. נכתב על ידי הנהלת בית הספר בשיתוף הנהגת ההורים, על בסיס חוזר מנכ"ל.

ממה להיזהר ולהימנע?

כדאי לשים לב בעיקר לתקנות לבוש מוטות מגדרית, למשל: מכנסיים קצרים לבנים ללא הגדרת אורך, לעומת מכנסיים קצרים לבנות עם הגדרת אורך מינימלי. היתר גופיות לבנים ואיסור גופיות לבנות, היתר עגילים לבנות ואיסור עגילים לבנים, היתר צביעת שיער לבנות ואיסור צביעת שיער לבנים. וכן הלאה וכן הלאה.

מה אפשר ורצוי לעשות

זה אסור לפי חוזר מנכ״ל – לכן, מותר לדרוש לבטל את הסעיפים. לבית הספר סמכות לקבוע סעיפים בתקנון על-פי מורשת בית הספר, אך לא בניגוד לחוק.

שתפו:

מקור\הסבר

ביום כיפור 6.10.1973 סוריה ומצרים פתחו במתקפה צבאית פתאומית, מסיבית ומתואמת ופלשו לשטחים שכבשה ישראל בגולן ובסיני. צה״ל שלא היה ערוך למתקפה ולא גייס כוחות מילואים למרות סימנים מעידים והתראות מודיעיניות (שנדחו על-ידי הדרג המדיני), סבל מאבידות גדולות ונקלע למצוקה אסטרטגית קשה. המלחמה הסתיימה לאחר 19 יום כשצה״ל יושב בפאתי דמשק בצפון ומכתר את הארמיה השלישית המצרית, לאחר שחצה את תעלת סואץ. במלחמה נהרגו למעלה מ-2,500 חיילים ישראלים והיא סיימה את עידן הזחיחות שאחרי מלחמת ששת הימים וההדחקה של מלחמת ההתשה. בעקבות המלחמה הוקמה ועדת חקירה ממלכתית, ועדת אגרנט. הוועדה מונתה כדי לבחון את התנהלות הצבא בשלושת הימים הראשונים של המלחמה, ולכן לא התייחסה להיבטים מכריעים כמו התנהלות הדרג המדיני בתקופה שלפני המלחמה, שלא עשה די כדי למנוע אותה. הנסיגה מסיני והסכם השלום עם מצרים התרחשו במידה רבה בעקבות תוצאות המלחמה. לימים, מלחמת יום הכיפורים התעצבה בזיכרון כהישג צבאי מרשים, אך לצד זאת כמחדל היסטורי במדיניות הממשלה, בהיערכות הצבא ובהתנהלות אגף המודיעין. היא הפכה לסמל להנהגה מנותקת שפועלת בזחיחות ולא עושה די כדי למנוע אסון.

ממה להיזהר ולהימנע?

יש לוודא שבית הספר מציין 50 שנה למלחמת יום כיפור. חוזר מנכ"ל אינו מציין בלוח השנה מועדי פתיחה וסיום של מלחמות, ולכן בתי הספר מזכירים אותן רק ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. אבל מלחמת יום כיפור נחשבת לאירוע הצבאי והאזרחי הטראומטי ביותר מאז קום המדינה והובילה למשבר האמון הקשה ביותר שהתקיים אי פעם בין האזרחים לבין ההנהגה. בעיה הפוכה וחמורה לא פחות מתעוררת כבר כמה שנים בבתי ספר המקיימים שיחות על המלחמה ומדגישים את המחדל המדיני שהתרחש תחת שלטון מפלגות השמאל, כהוכחה לחוסר הכשירות של השמאל ולאסונות שהמיט על המדינה.

מה אפשר ורצוי לעשות

מלחמת יום כיפור לימדה את הדמוקרטיה הישראלית שיעור במגבלות הכוח, ועל האסון שעלול לחולל שלטון זחוח ושאנן. ועדת אגרנט המליצה על יצירת מנגנוני איזון בין הרשויות ועל הקמת צוותי חשיבה בלתי תלויים שיוכלו להציג עמדות מנוגדות לתפיסה הרווחת, והוכיחה את החשיבות העצומה של מנגנון אזרחי עצמאי שיכול לחקור כל אדם בכל תפקיד, בכיר ככל שיהיה. אל תהססו לפנות למחנכת, למורה לאזרחות או למורה להיסטוריה ולבקש שיעלו נקודות אלה לדיון על רקע המתרחש בישראל בחודשים האחרונים.

שתפו:

מקור\הסבר

סוכות הוא חג חקלאי (חג האסיף) המציין את איסוף התבואה היבשה מהשדות ושארית פירות הקיץ, לקראת הכנת השטחים החקלאיים לעונת הגשמים. התורה מקשרת בין החג החקלאי לבין ציון היסטורי לזכר הסוכות שבהן גרו בני ישראל במסעם ממצרים לכנען. החג כולל מנהגים קדומים, חלקם דתיים וקשורים לפולחן וחלקם אומצו גם על-ידי חילונים עד היום: אכילה ולינה בסוכה, ברכות ארבעת המינים (אתרוג, לולב, הדס וערבה). החג הוא אחד משלושת הרגלים (מועדי העלייה לרגל לירושלים, לצד פסח ושבועות) והוא נחשב לחג שמח בשל הציווי הייחודי: "ושמחת בחגך", מנהג הזמנת אורחים לסוכה (אושפיזין) וחגיגות שמחת בית השואבה לזכר תהלוכה חגיגית של הובלת מים ממעיין השילוח לבית המקדש.

ממה להיזהר ולהימנע?

בתיכון ובחטיבת הביניים לא מרבים לעסוק בחג. עבור המתבגרים, חג הסוכות הוא בעיקר חופשה ארוכה ומנהגים חביבים ללא משמעות דתית. בבתי הספר היסודיים המצב שונה. שם, במסגרת הזליגה של שמירת מסורת למערכת החינוך הממלכתית, רוב מערכי השיעורים עוסקים בהיבט התורני של מנהגי החג: התלמידים ממחישים את העלייה לרגל לירושלים ומבטאים רצונו של העם בבניין בית המקדש ובסילוק עובדי האלילים מהר הבית; הסוכה היא ביטוי לחסות האלוהית ("ופרוש עלינו סוכת שלומך"); התלמידים מוזמנים לגלם את האושפיזין (מסורת קבלית) המגיעים לסוכה (אברהם, יצחק, יעקב, יוסף, משה, אהרון ודוד מלך ישראל), המייצגים את הגעגוע של העם למנהיגיו הקדומים ואת ההבטחה האלוהית להנחיל לנו את הארץ.

מה אפשר ורצוי לעשות

סוכות הוא חג חקלאי המזמן סוגיות אוניברסליות, שבשל החופש אנחנו ממליצים לעסוק בהן בבית (כמעט אין מערכי שיעור העוסקים בנושאים אלה): הסוכה כדימוי לארעיות, נדודים, פליטים, חוסר ביטחון, הגירה, שפה ושייכות. האסיף כדימוי ל"ניקוי שולחן" לפני התחלה של משימה חדשה. מדוע דווקא בשיא השפע והנחת של סוף הקיץ, טוב שאדם ייאכל ויישן דווקא במשכן ארעי צנוע ודל?

שתפו:

שתפו:

מקור\הסבר

יום כיפור הוא יום תענית (צום) ונחשב ליום קדוש במיוחד. יום זה מסמל את יום הדין, יום הסליחה על החטאים ועוד.

במהלך המועד נהוג לשמור על צום ותענית, איסור אכילה ושתיה, איסור עבודה, חשבון נפש ותשובה, תפילה ועוד

שתפו:

מקור\הסבר

סוכות הוא חג חקלאי (חג האסיף) המציין את איסוף התבואה היבשה מהשדות ושארית פירות הקיץ, לקראת הכנת השטחים החקלאיים לעונת הגשמים. התורה מקשרת בין החג החקלאי לבין ציון היסטורי לזכר הסוכות שבהן גרו בני ישראל במסעם ממצרים לכנען. החג כולל מנהגים קדומים, חלקם דתיים וקשורים לפולחן וחלקם אומצו גם על-ידי חילונים עד היום: אכילה ולינה בסוכה, ברכות ארבעת המינים (אתרוג, לולב, הדס וערבה). החג הוא אחד משלושת הרגלים (מועדי העלייה לרגל לירושלים, לצד פסח ושבועות) והוא נחשב לחג שמח בשל הציווי הייחודי: "ושמחת בחגך", מנהג הזמנת אורחים לסוכה (אושפיזין) וחגיגות שמחת בית השואבה לזכר תהלוכה חגיגית של הובלת מים ממעיין השילוח לבית המקדש.

ממה להיזהר ולהימנע?

בתיכון ובחטיבת הביניים לא מרבים לעסוק בחג. עבור המתבגרים, חג הסוכות הוא בעיקר חופשה ארוכה ומנהגים חביבים ללא משמעות דתית. בבתי הספר היסודיים המצב שונה. שם, במסגרת הזליגה של שמירת מסורת למערכת החינוך הממלכתית, רוב מערכי השיעורים עוסקים בהיבט התורני של מנהגי החג: התלמידים ממחישים את העלייה לרגל לירושלים ומבטאים רצונו של העם בבניין בית המקדש ובסילוק עובדי האלילים מהר הבית; הסוכה היא ביטוי לחסות האלוהית ("ופרוש עלינו סוכת שלומך"); התלמידים מוזמנים לגלם את האושפיזין (מסורת קבלית) המגיעים לסוכה (אברהם, יצחק, יעקב, יוסף, משה, אהרון ודוד מלך ישראל), המייצגים את הגעגוע של העם למנהיגיו הקדומים ואת ההבטחה האלוהית להנחיל לנו את הארץ.

מה אפשר ורצוי לעשות

סוכות הוא חג חקלאי המזמן סוגיות אוניברסליות, שבשל החופש אנחנו ממליצים לעסוק בהן בבית (כמעט אין מערכי שיעור העוסקים בנושאים אלה): הסוכה כדימוי לארעיות, נדודים, פליטים, חוסר ביטחון, הגירה, שפה ושייכות. האסיף כדימוי ל"ניקוי שולחן" לפני התחלה של משימה חדשה. מדוע דווקא בשיא השפע והנחת של סוף הקיץ, טוב שאדם ייאכל ויישן דווקא במשכן ארעי צנוע ודל?

שתפו:

מקור\הסבר

תענית על רצח גדליהו בן אחיקם, נציב יהודה, בידי ישמעאל בן נתניה (הרצח מתואר במלכים ב׳ ובירמיהו, הצום בספר זכריה). הרצח בג׳ תשרי (586 לפנה״ס) מסמל את סופו של הישוב היהודי בארץ ישראל ולמעשה את קצה של תקופת בית ראשון.

ממה להיזהר ולהימנע?

כדאי לבדוק אם בכלל מציינים את צום גדליה, ואם כן – איך? לוודא שלא מנצלים את היום כדי לדון בנאיביות של רודפי שלום. "התמימות הפוליטית של גדליה, רדיפת השלום שלו ואי הכרת העמים הסובבים אותו – נחשבים בעיני התלמוד כשותפות לרצח" (מתוך מערך שיעור בתיכון דתי). בחלק מהזרמים של החינוך הדתי יוצרים סימטריה ושואלים: מי הרס את הסיכוי האחרון ליישוב יהודי בארץ ישראל אחרי החורבן: ישמעאל בן נתניה ועמו עשרה חיילים, או גדליה, תמים דרך שאינו מקבל לשון הרע? זהו נרטיב רע ומסוכן שנועד לעורר סלידה משלום עם שכנינו.

מה אפשר ורצוי לעשות

רצח גדליה הוא המקבילה המקראית החזקה ביותר לרצח רבין. היו שקראו לציין את יום רבין ביום זה. היום הזה הוא הזדמנות טובה לדבר בכיתה (החל מחטיבת הביניים) על רצח פוליטי ועל הכוח של הפרט, בעיקר אם הוא מוסת, לשנות מהלכים היסטוריים (לדבר על רצח יוליוס קיסר, רצח לינקולן, רצח קנדי ורצח רבין – מה משותף ומה שונה בין כל אחד מהמקרים?). כמו כן, אפשר לדבר בהקשר הזה על הסתה (גם בכיתות הנמוכות) – מהי הסתה ומה היא יכולה לגרום? אפשר לדבר על הדמיון שבין הסתה לחרם.

שתפו:

מקור\הסבר

פירוט על המועד יעלה בהמשך

שתפו:

מקור\הסבר

המקור תורני (ויקרא, במדבר). כונה "יום תרועה" (לכן תוקעים בשופר) וציין כנראה עבודה רוחנית לקראת תחילת השנה החקלאית. הוגדר כראש השנה והפך למועד מקודש של חשבון נפש וחזרה בתשובה רק בתקופת המשנה

ממה להיזהר ולהימנע?

מהשתלטות תורנית על החג: טקסים בניהול רב, שיחות "התחזקות", תשובה וגאולה. הדגשת קדושה ואמונה על חשבון המוטיב האזרחי, התעטפות בטלית לתקיעה בשופר. שיחות על בריאת העולם שלפי המסורת נברא בחג. ביסודי: לבדוק שאין השתלטות של סיפורי צדיקים על הנרטיב.

מה אפשר ורצוי לעשות

להציע למורה נושאי שיחה אלטרנטיביים או להתנדב לנהל דיון (מתאים לכל הגילאים בהתאמת שפה ואמצעים): למה מציינים תחנות כמו ראש שנה ויום הולדת? איזה הזדמנות זה מעניק לנו ואיך היו נראים החיים שלנו בלי זה? למה דווקא בתשרי, באמצע סתיו כשהכל עומד לנבול? על מה חושב האיכר בתקופה הזו? איזה חשבונות הוא עושה? מה הקשר בין זה לחשבון נפש? מה זה בכלל חשבון נפש? לדבר על חרטות ועל התחלות. לדבר על הדברים היפים שגילינו בשנה הקודמת ומה אנחנו מאחלים לעצמנו בשנה החדשה. לחזור למנהג של החלפת "שנות טובות" בין התלמידים, לנהל שיחה בשאלה "מה זו התחלה?" לבקש מתלמידים לספר על פעמים שבהן התחילו משהו חדש.

שתפו:

יום הזיכרון הממלכתי לרחבעם זאבי (גנדי)

הסבר

ח״כ רחבעם זאבי נרצח ב-17.10.2001 על-ידי מתנקשים פלסטינים, חברי החזית העממית. ב-2005 חוקקה הכנסת חוק להנצחתו וקבעה יום זיכרון לאומי בל' תשרי. רחבעם זאבי היה, כבר בחייו, אישיות שנויה במחלוקת – הן על רקע התנהלותו הבעייתית מבחינה אישית ופיקודית כקצין בצה"ל, הן על רקע מעשים של הטרדה מינית ואף אונס שיוחסו לו, הן על רקע קשרי הידידות שרקם עם אנשי העולם התחתון והן על רקע עמדותיו הגזעניות והקיצוניות כפוליטיקאי, שקידם את רעיון הטרנספר (טיהור אתני) של הפלסטינים מהשטחים. זאבי לא בלט באופן מיוחד באף אחד מתפקידיו, פרט לשערוריות שליוו אותו מאז ומתמיד. בשל הירצחו נקבע יום לזכרו, אך אין דבר במורשתו שמצדיק זאת, לא כל שכן במסגרת חינוכית.

שימו לב

אין חובה לערוך טקסים ואין תקנות מפורשות לציון ימי זיכרון לאומיים. בתי ספר רבים נמנעים מטקס רב משתתפים ומשאירים את אופי הפעילות להכרעת המחנכים. אם בבית הספר נערך טקס יום זיכרון, סימן שבהנהלה יושב לפחות איש ימין קיצוני אחד. אם המחנך מקיים טקס כיתתי שכולו עוסק במידותיו התרומיות של האיש בלי לעסוק בהיבטים הגזעניים של משנתו לכיתה יש מחנך ימני קיצוני.

מה אפשר לעשות

לשאול, כבר באסיפת ההורים הראשונה: האם מציינים את יום הזיכרון לרחבעם זאבי? עורכים טקס? מדברים על המפלגה שלו או רק על תקופתו בצבא? מזכירים שהיה אדם אלים, גזען ותומך טרנספר? אם התשובות לא מספקות אתכם, אל תשלחו את הילד ביום זה לבית הספר. אפשר להודיע למחנך שאתם עושים זאת כמחאה על ההתעלמות מהרעיונות הגזעניים והפשיסטים של המנוח ולהקדיש שעה או שעתיים ללימוד משותף על האיש (על פי חוזר מנכ"ל, אין למחנך שום אפשרות להפעיל סנקציות כלפי התלמיד בשל מעשה או מחדל של ההורים).
יש לשים לב – יום הזיכרון קבוע בחוק. לא ניתן לדרוש מבית הספר להתעלם ממנו.

שתפו: